How to menu
Der er mange skridt fra tanke til mad på tallerken
Når menuen er ved at have taget form – med de rette råvarer, god balance og masser af smag, og når vi når så langt, at vi næsten kan dufte den - så “låser” vi den.
At menuen er “låst” betyder ikke, at alt er mejslet i sten – for der kan sagtens ske små justeringer bagefter. Men vi er så klar, som vi kan blive, til at påbegynde vores foto-proces.
Og her er ingen snyd. Ingen madmakeup, ingen skjulte tricks og ingen overfyldte tallerkener. Vores billeder viser præcis det, børnene får serveret. What you see is what you get.
Fotodage af den nye menu
Som regel afsætter vi tre dage til at gennemgå hele menuen og tage billeder af tallerkenerne i vores lille ministudie. Billederne bruger vi til vores materialer til både skoler og forældre, så det bliver nemt at få overblik og se, hvad der bliver serveret for ungerne.
Et par hyggelige dage i køkkenet
Selve processen er både sjov, hyggelig og fuld af læring. Det er her, vi finpudser de idéer, der har ligget og boblet i hovedet (og i gryden) det seneste stykke tid, og ser, om de holder i virkeligheden.
Vi tester alt – fra smag og udseende til om fremgangsmåderne faktisk fungerer, når man står midt i et travlt skolekøkken. For det er én ting at lave grød i en ovn til frokost for ti kollegaer – og noget helt andet at gøre det til over 100 børn på én gang.
Derfor prøver vi altid tingene af, som de skal fungere ude i virkeligheden. Vi skal være helt sikre på, at maden ikke kun smager skønt i vores lille testkøkken, men også kan tilberedes nemt og hurtigt i de køkkener, hvor duften af Fru Hansens mad hver dag breder sig.
Rester rester rester
Når fotodagen er ved at være slut, og dagens fotos er taget, spiser vi den overskydende mad fra og smager lidt ekstra på sagerne. Så går maden heller ikke til spilde - og det er da noget af en winwin.